top of page
חיפוש
  • מוריס-דוד בר יוסף

מה תעשו ברעידת-האדמה הקרובה ?

ממשלת-ישראל החליטה להקים וועדת-חקירה ממלכתית לבדיקת פרשת רכישת הצוללות וכלי-השייט, בראשה יעמוד שופט בדימוס, אבל הממשלה בחרה משיקוליה להימנע בשלב הזה מהקמת וועדת-חקירה לבדיקת התעלמותן של ממשלות ישראל מהטיפול בהכנות לקראת רעידות-האדמה הצפויות בארץ ומהפקרת מאות אלפי תושבים לחסדי-שמים בלבד, מבלי להיערך כנדרש לקטסטרופה שתבוא.

כדאי מאוד שהממשלה הזאת תזדרז להקים כבר עתה את וועדת-החקירה הממלכתית הבאה שתחקור לעומק את המחדל הגדול ביותר של השלטון הישראלי לדורותיו, בכל הקשור לחידלון וחוסר המעש בנושא אי-הערכות לרעידות אדמה, מה שיהפוך את 'וועדת הצוללות' למשחק ילדים.


צריך להודות על האמת, במיוחד על רקע שתי רעידות האדמה שפקדו השבוע את צפון הארץ: ישראל אינה ערוכה להתגונן מפני רעידות אדמה ומדובר במחדל מתמשך שעתיד בקרוב לגרום לאלפי קרבנות-שווא ולהרס חסר תקדים !


נראה כי די היה להקשיב לראול סרוגו, יושב-ראש התאחדות הקבלנים, שפנה השבוע בעקבות רעידות האדמה בקפריסין ובארץ, לשרת-הפנים איילת שקד, בדרישה להאריך את תוקף תכנית תמ"א-38 לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה , במיוחד בפריפריה ולאורך השבר הסורי-אפריקני, בעיקר משום ההחלטה כי תכנית זאת תפוג בחודש אוקטובר השנה. ראול סרוגו הטעים כי בשנת 2016 הקצתה המדינה 5 מיליארד ש"ח לחיזוק מבנים, אבל הכסף עדיין לא עבר ויש לדבריו צורך בתכנית רב-שנתית ל-10 השנים הבאות להמשך תמ"א-38 שאם לא כן " יהיה כאן אסון נוראי" כדבריו.


כל העוסקים בנושא הזה תמימי דעים, כי השאלה היחידה שנשאלת היא מתי יתרחש כאן 'רעש אדמה' משמעותי ולא אם הדבר אכן יקרה. שאלת הזמן קריטית, במיוחד נוכח 'הרעשים הקטנים' שהתרחשו השבוע ואשר מצלצלים בפעמוני אזעקה קולניים ודי להזכיר את העובדה לפיה יש למשל מתחת לים-המלח אנרגיה צבורה, שעלולה עם התפרצותה לגרום לרעידת-אדמה בעצמה של 7 בסולם-ריכטר ( סולם מדידה של גודל רעידת האדמה, פותח בשנת 1935 ע"י הגיאולוג צ'רלס ריכטר ומציג את היקף 'הרעש' בהתאם לתנועה של סיסמוגרף במרחק 100 ק"מ ממוקד הרעידה ) ולגרום להרס של ערים שלמות במרכז הארץ, שלא לדבר על מה שעלול להתרחש בפריפריה הצפונית, כאשר תרעד שוב האדמה אפילו בעצמה בינונית.


בתוך כך יש כמובן להבחין בין מבני ציבור כגון בתי-ספר, גני-ילדים, בתי-חולים וכדומה, לבין בתים פרטיים צמודי-קרקע ובנייני מגורים, שרובם ככולם הוקמו בשנות ה-60-70 . במרבית המקרים מדובר במבנים שכלל לא מוגנים ולא ערוכים לקראת רעידות אדמה כך שמדובר בסכנה המרחפת על מאות אלפי תושבים הנתונים תחת איום ממשי של קריסה והתמוטטות.

הנתונים האחרונים שפורסמו בעקבות רעידות האדמה האחרונות, אינם מותירים הרבה מקום לדמיון משום שמדובר ב-לפחות 80 אלף מבנים הנתונים בסיכון גבוה, כאשר 29 אלף מהם עלולים לקרוס ברעידת אדמה קשה. העוסקים בתחום רגיש זה מטעימים כי כאשר תתרחש רעידת אדמה בעצמה של 7 בסולם ריכטר ומעלה, צפויים למות בישראל אלפי אנשים ואולי אף יותר מכך.


התפלגות הערים המצויות בסכנה מידית כוללת בין השאר את קריית-שמונה, צפת, ראש-פינה, חצור, קצרין, עפולה, מגדל-העמק וגם אילת ומכאן ברור הדבר כי הבעיה הגדולה מתרכזת בפריפריה המוזנחת גם כך. על רקע זה צריך גם לקחת בחשבון את הדברים הקשים שאומרים העוסקים בתחום זה ולפיהם " אין דרך לנבא או להסיק מרעידות שאירעו במקום אחד לגבי רעידות אדמה אחרות במרחקים" ומכאן שלמעשה, פרט למקומות המועדים לפורענות, מצויה המדינה כולה בסכנה.


השבוע התרחשו כידוע בהפרש של 12 שעות שתי רעידות אדמה בעצמה של 3.7 בסולם-ריכטר אבל מי שחושב שמדובר במפגע חדש, מסוג נגיף הקורונה, כדאי שידע כי הכרוניקה של אסון-הטבע הזה, עמוסה רעידות שגבו אלפי קרבנות וגרמו הרס רב בישראל:


* החל משנת 1034 תועד 'הרעש' הראשון שפגע בירושלים וברמלה.

*בשנת 1068 אירע 'רעש' דומה שפגע בירושלים, ברמלה וגם בבנייאס.

* בשנת 1160 נפגעו יריחו וירושלים מרעש אדמה.

* בשנת 1202 נהרגו 30 אלף (!) בני-אדם מרעידת אדמה שפגעה בסוריה ובעיקר בשכם.

* בשנת 1267 נפגעו מבצר-נמרוד ונהר-הירדן מרעידת-אדמה.

* בשנת 1546 נפגעו ירושלים,חברון, שכם, רמלה ועזה.

* בשנת 1759 נהרגו בצפת 3000 תושבים ובתים בעכו כוסו בגלי-ים אדירים.

* בשנת 1834 נפגעו ירושלים ובית-לחם.

* בשנת 1837 נימנו 7000 הרוגים אחרי שצפת וטבריה נהרסו כליל.

* בשנת 1903 נפגע מזרח-השומרון ברעידה בעצמה של 5.6.

* בשנת 1927 נהרגו 285 אנשים ונימנו 940 פצועים, לאחר שנהרסו 300 בתים בירושלים, שנפגעה יחד עם יריחו,רמלה,לוד, טבריה ושכם. הרעידה נרשמה בעצמה של 6.2.

* בשנת 1956 נפגע אגן ים-המלח ברעידה בעצמה של 5.5.

* בשנת 1970 נפגע שוב אגן ים-המלח ברעידה בעצמה של 5.0.

* בשנת 1979 נפגע אגן ים-המלח פעם נוספת ברעידה בעצמה של 5.0.

* בשנת 1984 נפגע הר-הכרמל ברעידה בעצמה של 5.3.

* בשנת 1995 נפגע דרום-הארץ ברעידה בעצמה של 6.2.

* בשנת 2004 נפגע אגן ים-המלח ברעידה בעצמה של 5.2.


הכרוניקה הקצרה הזאת מלמדת כי בשטחה של מדינת-ישראל וארץ-ישראל, כבר התרחשו רעידות-אדמה לא מעטות, שאף גבו קרבנות רבים בנפש וגרמו נזקים והרס לבתים ולרכוש ומכאן המסקנה הברורה והמתבקשת (והידועה) לפיה, מדובר בכברת-ארץ שנועדה לפורענות ומכאן החזרה לקביעה כי אין שאלה אם תתחולל שוב רעידת-אדמה, אלא מתי.


חוסר-המעש וההתעלמות של כל ממשלות ישראל מהסכנה הגדולה שגלומה ב'רעשי אדמה', מוכיחים שקברניטי המדינה העדיפו (ועדיין מעדיפים) לטמון ראשם בחול, בתקווה לדחות את הקץ ובלבד שהאסון הוודאי לא יתחולל 'במשמרת שלהם' ואז יוכלו להאשים את קודמיהם לשלטון...


הצרה הגדולה נעוצה לא רק בחוסר המעש של הממשלות, בכל הקשור לחיזוק מבנים ובהערכות לקראת רעידת-האדמה , אלא גם בחידלון ההסברתי של הבעיה. מאחר שבקושי רב ובתדירות נמוכה, מדברים על מה שצריך לעשות בזמן 'הרעש', אין בציבור מודעות לחומרת הנושא והתקנת חיישנים המגיבים בשניות אחדות לרעידה קרובה, היא לעג לרש ולא תחליף להוראות ביצוע ברורות. הציבור עוסק בינתיים בבעיות אחרות (ע"ע קורונה) מבלי לתת את הדעת על הסכנה המתקרבת.


יציאה מידית למרחב הפתוח, התרחקות ממבנים בעת הרעידה, כמו גם מעמודי-חשמל ועצים גבוהים, הן פעולות פשוטות שניתן לבצע, אבל לצורך כך יש לעסוק בהדרכה שוטפת ולהחדיר אותן לתודעת הציבור בכלל והילדים בפרט, מדובר בסוג של עזרה-ראשונה מצילת-חיים.


מעבר לכך הגיעה העת להכריז על התכוננות לרעידת-אדמה כעל פרויקט-לאומי, להקדיש לכך את כל המשאבים הדרושים, להרחיב מידית את חיזוק הבתים ואת תמ"א-38 ולראות בכך משימה ראשונה במעלה, שאם לא כן יתברר כי לישראל צפויה בקרוב סכנה קיומית גדולה, לפחות כמו הטילים האיראנים וההפגזות של חיזבאללה.


אלא שמתוך המציאות הישראלית, ברור ששום דבר לא יתבצע להצלת חיי אדם בעת רעידת האדמה הקרובה ולכן לא נותר אלא לעשות שני דברים : להקים כבר עכשיו את וועדת-החקירה הממלכתית שתחקור מי אחראי לחידלון בתחום רעידת-האדמה (בעבר וגם לגבי זאת הצפויה בקרוב) ולהתפלל לחסדי-שמים שירחמו עלינו מפני הרעה הזאת...



כך עלולה ישראל להראות אחרי רעידת-האדמה הקרובה אם לא תתעורר מיד לנקוט אמצעי זהירות !

19 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page