top of page
חיפוש
  • מוריס-דוד בר יוסף

להתכונן לצונמי שבדרך!

עם-ישראל חי! או כמאמר השיר 'הכל תותים'!

החיים במדינת-ישראל בסופו של קיץ 2019 נראים כאילו מדובר במסיבה מתמשכת שמסרבת להסתיים, כאשר חלק גדול מהעם היושב בציון פשוט חוגג, לפעמים במידה כמעט חסרת תקדים. 'החגיגה' עומדת אולי בניגוד גמור ובולט למערכת ערכים בהם דגלו מקימי המדינה (סוציאליזם, צניעות וחמלה) וגם על הטעם התרבותי אפשר להתווכח, אבל עושה רושם כי לא רבים מוטרדים מזוטות כאלה, משום שזה הזמן 'לחיות ולעשות חיים' ו-'אחרינו המבול'.

לכל התיאור הזה יש כמובן הוכחות שקשה לחלוק עליהן: מתחילת שנת 2018 עלו יותר מ-163 אלף מכוניות חדשות על הכבישים ובמהלך הקיץ יצאו לפחות 8.5 מיליון ישראלים לחוץ-לארץ. השקל הישראלי איתן וחזק מול שאר המטבעות בעולם, מה שהופך את חוויית החופשה בחו"ל והקניות ברשת לזולה ומפתה. אפילו הרבית נמצאת כבר זמן רב במצב סביר וקבלת הלוואות מהבנקים או מחברות האשראי, הפכה לעניין קל עד מאוד. התחושה היא כי בישראל משגשג שוק כלכלי שהכל נהנים ממנו ואפילו זוגות-צעירים שמתקשים לרכוש דירה, מצליחים להתפתות פה-ושם להבטחות בדבר גידול במספר הדירות החדשות וירידה עתידית במחירן. נוכח ההבטחות חסרות השחר של 'מחיר למשתכן''.אנשים רבים מרשים לעצמם להוציא מעל ומעבר להכנסה שלהם, 'הקניונים' הפכו לסוג של 'עגל הזהב' ומשפחות לא מהססות לשלם עשרות אלפי שקלים עבור מסיבת בר/בת-מצווה, שלא לדבר על תעשייה מטורפת של חתונות והעיקר שאפשר יהיה להמשיך ולשמוח!. כבר אמרנו 'הכל תותים' ועוד מעט גם תכניס המדינה מאות מיליוני שקלים מהגז הטבעי שהתגלה, אז העתיד הכלכלי מובטח, בעיקר לבעלי-ההון וכמובן ל'טייקונים' שגם כך נהנים מחסינות, הודות לשיטת 'התספורות'.

בקיצור: 'הטיטאניק' הישראלי ממשיך להפליג בים של הנאות ותענוגות ואוי למי שיעלה בדעתו להרוס את המסיבה המתמשכת.

אלא שמתחת ל'סיפון' הזה כבר אפשר לחוש בתנודות שלא מבשרות טובות (בלשון המעטה) ומי שרגיש להאזין לקולות הבוקעים מתוך האדמה, יכול גם לשמוע כיצד נערכת הקרקע לקראת רעידת-האדמה הענקית שתזעזע את מגדל ההזיות שצמח פה, תחת מעטה מסנוור של קפיטליזם חזירי בנוסח אמריקני.


בקרוב יגמרו לנו 'התותים'


מאחורי מצג-השווא של החגיגה הישראלית, בחסות אמצעי התקשורת שמעדיפים מסיבות כלכליות (פרסומות!) לשתף פעולה עם השקר הכלכלי-חברתי הגדול, כבר מתחולל צונמי ענק שעתיד להטביע את 'הטיטאניק' העליז שלנו בגלים אדירים.

התחזית הלא מעודדת הזאת מתבססת על עובדות שלא אוהבים להזכיר בקול-רם, שמא יתקלקל חלילה מצב-הרוח הלאומי והנה אחדות מהן:


@ על-פי נתוני המוסד לביטוח לאומי היו בשנת 2017 446,400 משפחות עניות בישראל ובהן 1,780,500 נפש ומהן 466,400 ילדים עניים!. המספר הזה כבר גדל בשנה האחרונה ועבר את 1.800,000 העניים בארץ והמגמה 'השקטה' הזאת נמשכת בעקביות.


@ המוסד לביטוח לאומי נמצא בסכנת קריסה. הקביעה הזאת אינה שלנו אלא של המוסד עצמו והיא מתבססת על דו"ח שהתפרסם לא מכבר ולפיו ההתחייבויות לטווח ארוך של הביטוח הלאומי הגיעו לסכום של 706 מיליארד ש"ח, סכום המבטא גידול של 55 מיליארד ש"ח בשנה אחת בלבד. יתר על-כן, לפי תחזיות הביטוח הלאומי, עד שנת 2027 (שזה עוד מעט) יהיו הכנסות המוסד נמוכות לראשונה מההוצאות ועד שנת 2038 צפויה הקופה כולה להתרוקן, בהנחה שגיל הפרישה של הנשים לא יעלה ואם בכל זאת יעלה הגיל בו פורשות הנשים, צפויה הקופה להתרוקן בכל מקרה לא יאוחר משנת 2045!


@ בהתאם לנתוני משרד-האוצר, מרוויח העשירון-העליון בישראל פי-12 מהעשירון התחתון. כאן מדובר לא רק בפער כספי אלא בהעמקה והרחבה משמעותית בין העשירים לבין העניים, מה שאומר כי ככל שאתה ישראלי עשיר, כך תמשיך להתעשר וככל שאתה עני, כך יחמיר מצבך בעתיד. על המשמעות החברתית הנובעת מהתופעה הזאת, נגיע בהמשך.


@התקשורת המגויסת ממהרת לפרסם נתונים חיוביים על מצב התעסוקה בארץ וכך התבשרנו לא מכבר כי האבטלה ירדה לשפל של 3.7 אחוזים בלבד. זאת דוגמא מאלפת למצג-שווא משום שהוא מעוות את המציאות ובה מתברר כי נרשם שיא חדש של מספר האזרחים שאינם נמצאים כלל בשוק-העבודה ומספרם עומד היום על 2,396,100 אנשים ומדובר ב-37% מבני-15 ומעלה, אחד מכל 3 בוגרים בגיל העבודה! יתר על כן ,נרשמו ירידות בשיעור התעסוקה בין גילאי 25-64 ובאחוז המועסקים, נתונים 'שנבלעו' בתמונה הכללית בכוונה תחילה. אבל העיוות הגדול ביותר בנושא הזה טמון בהתעלמות ממספר המועסקים במשק שעובדים 'לפי שעות' ולא במשרה מלאה , או אפילו חלקית ואז מתברר גם כי מספר המשרות הפנויות במשק נמצאות בענפי השרותים נמוכי-השכר ולא בתעשייה או בענפי ה-'הייטק'.


@ משכנתאות לדירות נמכרו בארץ בסך של 60 מיליארד ש"ח (!) ומדובר בעלייה של 12% לעומת השנה שעברה, מה שכמובן מבטיח עוד רווח עצום לבנקים, אבל כדאי לשים לב לעובדה לפיה משכנתאות בגובה של 2.55 מיליארד ש"ח (!) נמצאות בפיגור של יותר מ-90 יום, לראשונה מאז 2011. כאן מדובר בפצצת-זמן מתקתקת שעתידה להתפוצץ ולגרום לצונמי הגדול לזעזע את המדינה, משום שמעבר לחוסר היכולת של מפרנסים להחזיר משכנתאות ולגרום לבנקים להשתלט על נכסיהם, מדובר בשבר חברתי שעלול להוציא מאות אלפי אנשים לרחובות, תופעה שעוד נרחיב עליה בהמשך.


@ גם הפרסומים האחרונים בדבר גידול כללי ביצוא מישראל, מגמתיים ואינם מספרים את כל הסיפור, משום שממעטים לדווח על ירידה ביצוא היהלומים וביצוא הישראלי לאסיה, מה עוד שמרבית הגידול ביצוא נרשם בענף-השירותים, שמקורו ב'הייטק' וכך הפך היצוא בסקטור השירותים ל-49% (!) מסך היצוא הישראלי והגיע לרמה הגבוהה ביותר מעולם. זה גם אומר שנכון למחצית 2019 יצוא חברות ה'הייטק' בישראל מהווה כ-60% מהכנסות היצוא של סקטור השירותים כולו וכ-30% מסך היצוא הישראלי בסחורות.


@ ה'טייקונים' בארץ חייבים 'רק' 22 מיליארד ש"ח לבנקים, אבל בעודם נהנים מיחס מועדף ומ'תספורות' שונות, משקי-הבית בישראל חייבים לבנקים 489 מיליארד ש"ח ואילו המגזר-העסקי חייב לבנקים סכום אגדי של 830 מיליארד ש"ח! מדובר בגידול מתמיד של 7% בשנה במהלך 4 השנים האחרונות וכאן, ממש כמו בסיפור המשכנתאות, רובץ לו בשקט מטען-חבלה רב עוצמה בדמות 'חדלות פירעון' של הלווים. הסיפור הזה יגמר בבכי כאשר יותר ויותר אנשים יגלו פתאום כי אין להם אפשרות להחזיר הלוואות שהתפתו לקחת מבנקים וחברות אשראי וכאן יתחולל 'הפיצוץ' הגדול ביותר, לצד הפסקת החזר המשכנתאות.


@ אין זה סוד שהישראלים לא אוהבים לעבוד קשה ולכן הם מעדיפים שערבים יבנו את מגדלי-המגורים ועובדים זרים יטפלו בקשישים, אבל מתברר כי בשקט-בשקט חודרים למשק הישראלי כוחות-עבודה ומשקיעים סינים. מדובר ב'זחילה' סינית שכבר השקיעה בארץ מאות מיליוני דולרים וזאת כבר לא רק חברת 'תנובה' אלא גם הרכבת-הקלה בת"א, נמל-אשדוד, חברת-ביטוח, ים-המלח, חברת 'פרטנר' ועוד עשרות רבות של חברות בתחומים שונים ובהם ב'הייטק' המקומי ועוד לא אמרנו דבר על עלייה הדרגתית במספר העובדים הסינים בישראל. ההשקעות הסיניות במשק יוצרות תחושה של רווחה ואשליה, לפיה משמש הדבר 'דלק' למנוע המשקי, אבל זאת התעלמות מהראיה האסטרטגית של סין בעולם, המאפשרת להם למשכן מדינות רבות למשך עשרות שנים, כפי שכבר עשו ב-45 מתוך 49 מדינות ביבשת אפריקה. מעבר לסכנה הביטחונית שקיימת במעורבות הסינית בתחומים רגישים, מדובר ביצירת מצב בו יתעורר המשק הישראלי ויגלה שהוא 'שייך' רובו ככולו לסין, בעיקר משום שאינו מסוגל לעמוד בהחזר ההשקעות, בפירעון החוב ובעמידה בהתחייבויות.


עד כאן חלק מזערי מן העובדות האמתיות, אשר מטעמים פוליטיים וכלכליים לא נהוג 'לדבר עליהם בקול רם'. זהו הבסיס לתחזית הלא מעודדת ולפיה מצויה ישראל בדרך המהירה לצונמי חברתי-כלכלי שעלול להטביע את 'הטיטאניק' הישראלי על יושביו שיכורי האשליה לפיה 'הכל תותים'.

הגדלת הפער בהכנסות בין עשירים לבין מיעוטי-יכולת, אי-עמידה בהחזר משכנתאות והלוואות, עליה הדרגתית באבטלה, האטה כללית במשק, ירידה בכוחו של השקל-הישראלי, עליה דרמטית נוספת ביוקר המחיה והמשך ההזנחה של נכים, קשישים וניצולי-שואה, כל אלה יחד, סופם להתרחש ולשטוף את החברה הישראלית בצונמי אדיר ומטלטל. לא מדובר במחזה תעתועים אלא בקריאה מפוכחת של המתרחש מאחורי הקלעים של המשק והחברה בקיץ 2019 ומי שמבקש לראות את התוצאות הצפויות, מוזמן לבדוק מה קרה בשנות ה-60 כאשר פרצו אירועי 'וואדי סאליב' בחיפה או כיצד פעלו חברי 'הפנתרים השחורים' בירושלים בשנות ה-70, אבל כל האירועים אלה יחד אינם אלא סוג של קדימון לצפוי להתרחש כאן בעתיד הלא רחוק...

ועוד לא אמרנו דבר על הבחירות הצפויות להחמיר את המצב,, בלי שום קשר לזהותו של 'המנצח', שיאלץ למצוא דרכים למנוע או להאט את הצונמי שכבר בדרך לכאן!





הצונמי החברתי-כלכלי כבר בדרך לכאן ומאיים להטביע את 'הטיטניק' הישראלי ולהוכיח שלא 'הכל תותים'

88 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page