top of page
חיפוש
  • מוריס-דוד בר יוסף

' כי מציון יצא קנאביס וסמים מירושלים'...

גילוי נאות: מאז שהתגלתה בגופי מחלת הסרטן ומצאתי את עצמי מטופל באופן קבוע במחלקה האונקולוגית של בית-החולים רמב"ם בחיפה בסדרה ממשוכת של טיפולים כימוטרפים ואחרי ניתוח לא פשוט, אני ממתין עדיין לאישורים הנדרשים לאפשר לי שימוש ב'קנאביס רפואי' להקלה על מצבי. אין לי מושג במה יועיל לי הדבר אבל נוכח המלצות חמות של חברים שחלו אף הם בסרטן החלטתי להתנסות ב'קאנביס הרפואי' והנה מצאתי את עצמי עד לצהלה ולשמחה המופגנת שאחזה באמצעי-התקשורת ובמעצבי דעת קהל ו'לוביסטים' שונים נוכח ההחלטה להביא בתוך 9 חודשים לאישור את החוק המעניק לגליזציה לקנאביס בישראל. לאור הדברים הללו ראוי להדגיש כי המאמר הזה מבוסס על ניסיון קודם שלי בעבודה מול מכורים לסמים ואינו מושפע ממצבי כחולה הממתין לעשות שימוש בקנאביס הליגאלי...


הממשלה הודיעה לא מכבר על ההחלטה לאפשר לגליזציה לקנאביס ושבכוונתה להעביר את החוק הנדרש לכך בתוך 9 חודשים ובכלל זה להביא לביטול הפללת הצרכנים והסדרת השוק למבוגרים. ההודעה הדרמטית הזאת דווקא בצל נגיף הקורונה, גרמה גלי שמחה והתרגשות בקרב צרכני הסם אבל גם בערוצי התקשורת, בקרב 'הלוביסטים' שדחפו שנים למהלך הזה וכמובן מי אצל שעוסק בגידול הצמחים ומתכונן לגרוף מאות מיליוני שקלים בשוק. השמחה נוכח הודעתו של שר המשפטים אבי ניסנקורן לגבי לוח-הזמנים המתוכנן לסיום החקיקה (אם עדיין תכהן אז ממשלה) הקיפה רבים מקרב אלה שעשו נפשות להשגת הלגליזציה לקנאביס כאילו הציב הדבר את מדינת ישראל בשורה הראשונה של המדינות 'הנאורות והמפותחות' בעולם ונוכח התופעה הזאת לא נותר אלא להכריז כי 'מציון יצא קנאביס וסמים מירושלים'...


ההחלטה הזאת התקבלה אחרי אין-ספור דיונים ועבודה של צוות מיוחד שקיים 21 ישיבות עם שלל גורמים מהארץ ומחו"ל (במיוחד עם נציגי קנדה בה יש כבר לגליזציה בת שנתיים ומדינת קולורדו ארה"ב כך שבסופו של יום מדובר כפי הנראה בבדיקה וחקירה מקיפה ומעמיקה של כל הסוגיות הכרוכות בעניין הלגליזציה לקנאביס ואף על -פי-כן צריך להדגיש כי מדובר בעניין חברתי-ערכי שראוי לבחינות נוספות מבלי להיגרר אחרי ההתלהבות האוחזת במצדדי הלגליזציה.


לפני שננסה לעמוד מקרוב (ככל האפשר) על הכרוך בלגליזציה, צריך אולי להתחקות אחר תולדותיו של הצמח-הסם הזה. מרבית העוסקים בענף סבורים כי מקור הקאנביס בהרי ההימאלייה וכי יש ראיות לשימוש בו כבר בתקופת-האבן על-פי זרעים שנמצאו באתרי קבורה שונים מאותה תקופה. בתקופת האימפריה הפרסית נהגו לשרוף קנאביס במדורות טקסיות לחשיפת המאמינים לעשן ואילו אצל האשורים השתמשו בקנאביס לטכסים דתיים ואף כינו את הצמח ' תרופה לעצבות'. ברבות הזמן נעשה בו שימוש נרחב בסין ובהודו ובימי-הביניים חדר הצמח למזרח-התיכון ולתרבות האסלאם באמצעות החשיש. במאה ה-11 נפוץ השימוש בקנאביס בעקבות פעילות של ה'אל-חששין' (מסדר נזירים שפרח בפרס ובסוריה) ובמקביל בעיקר בקרב ה'סופים' (זרם מסטי באסלאם) עד שבמאה ה-19 חדר לאירופה אחרי כיבוש מצרים על-ידי נפוליון והיה תרופה לשיכוך כאבים.


תהליך הלגליזציה של הקנאביס קיבל תאוצה בעשור האחרון וזכה כמובן לדחיפה עצומה מצד בעלי העניין היצרנים והספקים שראו כיצד מזנקות המניות שלהם ברחבי העולם. נכון שהקנאביס הוצא מחוץ לחוק בבריטניה כבר בשנת 1928 וכך גם בארה"ב בהתאם לחוק-פדרלי משנת 1937 ונכון גם שמרבית המדינות בעולם הצטרפו במשך השנים לחתימה על אמנות בינלאומיות האוסרות את השימוש בצמח ובסם המופק ממנו, אלא שמאז כבר עלו ענני עשן רבים השמימה והעולם (המערבי בעיקר) שינה כיוון והחל לאפשר לגליזציה שרק לפני שני עשורים נראתה פרי דמיון של שואפי העשן הזה.


אחרי שבשנת 1976 הפכה הולנד למדינה הראשונה בה בוטלה ההפללה על אחזקה ושימוש ובשנת 2013 עשתה זאת גם אורוגוואי ואפשרה התרה מוחלטת, לפני קנדה בשנת 2018, מתברר כי יש בארה"ב כיום 16 מדינות המאפשרות לגליזציה מלאה של הסם, 10 מדינות נוספות בדרום ומרכז אמריקה, 16 מדינות באירופה, 5 באסיה ודרום-אפריקה ביבשת-השחורה. מדובר בפחות מ-50 מדינות ברחבי העולם ואם לא יקרה משהו לא צפוי תהא ישראל המדינה ה-49 בעוד 9 חודשים...


המצב בישראל ערב החוק האמור לשנות כאן את המציאות, מורכב למדי כאשר מצד אחד קיימת כבר שנים עליה הדרגתית בצריכת ה'קנאביס' בכל הגילים. יתר על כן השימוש בחשיש התקבע בקרב החברה הישראלית כגורם משמעותי בעיצוב שעות הפנאי של רבים לצד היותו סוג של 'סם שער' המוביל לשימוש בסמים קשים ומעל כל אלה מרחפת אוזלת-היד של המשטרה בכל הקשור לאכיפה ומניעה.


המודל הישראלי המוצע מבוסס על מה שקרה בקנדה, שם מודים כי אחד השיקולים המרכזיים ללגליזציה היה כלכלי ולא אחר. הסיבה לכך פשוטה: בקנדה הכריזו על מס של 1 דולר לכל 10 גרם קנאביס ובחשבון פשוט מדובר בהכנסה ישירה של לפחות 800 מיליון דולר בשנה, מבלי לקחת בחשבון הכנסה נוספת ממיסוי אותם גורמים אשר עד ללגילזציה נהנו מ'פטור' מתשלום מסים ומזה כשנתיים מחויבים במס.


אלא שמקדמי החוק החדש בישראל עדיין ניצבים מול שורה של שאלות לא פתורות ובעיות שטרם הוצעו דרכים להתמודד עמהן:


* כיצד תשפיע הלגליזציה הזאת על קטינים? מאחר שבסופו של דבר מדובר בסם קשה וההתמכרות אליו כמעט לא הפיכה, עדיין לא ברור מי וכיצד יגנו על הקטינים מפני השימוש בו ומה תהיינה תוצאות השימוש בקרב הקטינים בסם?


*איזו השפעה תהא לכך על עולם הפשע שניזון רובו ככולו מסחר בסמים? מי ערב לכך שלא תהיה זליגה של קנאביס ליגאלי לשוק הסמים של עולם הפשע? מעדויות שכבר נאספו בקולורדו ומקומות אחרים בעולם לא ברור אם עולם-הפשע נפגע כתוצאה מאי הפללת צרכני הקנאביס או להיפך. מה שברור הוא שכללי ההיצע והביקוש של עולם הפשע ימשיכו להכתיב את מחיר הסמים ובכלל זה של הקנאביס.


*איך יושפע 'השוק השחור' של הסמים בעקבות הליגליזציה ומי בכלל מסוגל להתערב במסחר בסמים הקשים כאשר ברקע קיימת זליגה של סמים 'רכים' כמו הקנאביס?


*איך ימנעו מקנאביס חוקי לחדור לשורות צה"ל וכוחות הביטחון? האם נראה בעתיד חיילים וקצינים מצוידים באביזרי עישון מיוחדים או ב'פאוצ'ים' לנשיאת קנאביס בעת פעילות מבצעית?.


*איך תשפיע הלגליזציה על היקף עבירות התנועה ותאונות הדרכים כאשר נהגים 'טעוני קנאביס' ידהרו בכבישים?


* מי ערב לכך שבעלי תפקידים בכירים ורגישים בכל תחומי החברה לא ישתמשו בסם החוקי בעת מילוי תפקידם ועלולים יהיו בשל כך גם לסכן חיי אדם?


לצד כל השאלות הללו צריך לזכור כי בסופו של דבר מדובר בסם ממכר שעלולות להיות לו גם תופעות לוואי לא מלהיבות כגון נזק לדרכי הנשימה בעקבות צריכת הסם בעישון וכן התקפי פרנויה וסכיזופרניה לרבות פגיעה במוח והחלשת מעבר של תחושות ומידע אליו וממנו. לכך יש כמובן להוסיף כי השימוש בקנאביס דורש תהליך התרגלות הדרגתי ומפוקח וכל הדברים הללו יחד לא באו עד כה לידי ביטוי בקרב שמנהלים מצדדי הלגליזציה.


אלא שנראה לנו כי מעל ומעבר לנימוקים נגד הלגליזציה של הצמח-הסם בישראל מצוי נימוק מרכזי ומכריע ולפיו השאיפה והרצון 'להיות ככל הגויים' שכבר גרם לישראל נזק בלתי הפיך בתחומי חיים רבים, הוא-הוא שהיה למניע העיקרי של מצדדי הלגליזציה כלומר: אם זה כל-כך טוב לגויים בעולם, אז למה שזה יזיק לנו היהודים?!


אז זהו זה שאכן מדובר בנזק ערכי-מוסרי-חברתי-תרבותי משום שהפיכת תרבות-הפנאי למרכיב עיקרי של החברה ובמיוחד כאשר נעזרים בגורמים מלאכותיים וזרים, אינה תורמת דבר לערך-המוסף של תרבות יהודית ואולי גם ישראלית. הניסיון למלא את החסר בעגלה-התרבותית באמצעות שימוש בסמים, סותר לחלוטין אלפי שנים של תרבות ומסורת אבות ולא מדובר רק בנימוק דתי אלא באינטרס לאומי שמטרתו לנסות לשמור ולשמר על מה שעוד נותר במדינה היהודית מערש תרבותה ואת זה לא עושים באמצעות סמים...

על פניו נראה למצער כי המאבק נגד הלגליזציה אבוד, אלא אם כן תיפול הממשלה המקרטעת ממילא או שתיווצר מסה-קריטית של אזרחים שיעזו להתנגד למהלך המיותר הזה.


מאחורי העלים הירוקים מסתתרת הבטחת-שווא שעלולה לגרום לאסון לאומי






54 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page